dinsdag 5 januari 2010


Maar voor het overige is Langs beide oevers van de Maas een aantrekkelijke uitgave, beeldschoon vormgegeven door Gerrit Westerveld aan wie je het ontwerp van fraaie boekjes wel toe kunt vertrouwen. Er staan mooie gedichten in. Bree Blues van Marleen De Crée (op het water breekt de hemel open, / vloeien de vleugels van het hart. / blijft de wereld hangen in het gerucht // van een bericht. als ik zie zoals ik denk / dat dit stilte is, almachtig zwijgen. / eeuwigheid in mijn hand. onverwacht) bijvoorbeeld, en van Rose Vandewalle (foto boven) Over de grenzen (Heen en weer ga ik nu over de grenzen, / langs velden vol koren mijn jeugd achterna.). Ook Genker liefde (Het was in die zonderlinge herfst / Dat mijn ziel blijvend is getroffen // Met een valies vol dromen / Zette ik voet op Genker bodem) van Mustafa Kör en Hoogtevrees (De wereld / was zoals hij moest zijn en ik voelde dat ik in zekere zin al / bereid was om te gaan.) van Rouke van der Hoek (foto onder) mogen er wezen. Voorts bevat de bloemlezing werk van Kobus Carbon, Emma Crebolder, Frits Criens, Hans Dekkers, Daan Doesborgh, Annie van Gansewinkel, Paul Gellings, Jacques Graus, Quirien van Haelen, Leo Herberghs (dit landschap heeft mij stilte en / geheimhouding geleerd), Leo Hermens, John Hölsgens, Eric van Hoof, Joris Iven, Miriam Janssen, Paul Janssen, Sasja Janssen, Manuel Kneepkens, Ivo Konings, Sander Koolwijk, Ruud Linssen, Michel Martinus, Marie-Cécile Moerdijk, Fred Papenhove, Gerda De Preter (daar begon het vergeten, daar / stalen we het vuur uit de hemel), Ton van Reen, Willem M. Roggeman, Hannie Rouweler zelve, John Schoorl, Richard Steegmans, Miel Vanstreels, Peter Winkels en Henk van Zuiden. De moeite waard, ook voor niet-Limbo's.
Langs beide oevers van de Maas, samenstelling Hannie Rouweler, Uitgeverij Kleinood & Grootzeer, Bergen op Zoom (ISBN 978 90 76644 44 8)